sõda uimastitegaKallis Sõda Uimastitega!

Kirjutan neid ridu raske südamega, aimates, et need Sind sugugi rõõmsaks ei tee. Loodan siiski, et kui Sa kainelt ja kiretult asja üle järele mõtted, saad ka ise aru, et meie suhe on end ammendanud. Meil on aeg valida eraldi teed. Palun Sind, ära kurvasta — olen kindel, et Sa ei jää üksi. Lihtsalt, ajad on muutunud ja meie koos nendega. Meie vastastikune tõmme on kujunenud meid mõlemat kurnavaks ja nüristavaks koormaks.

Tea, kallis, et ma olen Sulle igavesti tänulik kõige eest, mis Sa minu heaks teinud oled (lootes seejuures salamisi, et Sinagi ei unusta minu rolli Sinu senisel põlistamisel). Ilma Sinuta poleks ma siin, kus ma praegu olen: Sinu üliinimlike pingutuste, hüsteerilise nulltolerantsi, patoloogilisele läheneva pühendumuse ja kuluka propagandamasina toeta poleks ma maailmas illegaalne uimasti number üks, kõige armastatum meelelahutuslik narkootikum pärast õlut, rohkem kui ühe ülemaailmse vaimse ja poliitilise liikumise kese ja mootor ning kümnete miljonite mässumeelsete alaealiste parim sõber. Tõenäoliselt poleks ma ilma Sinu sekkumiseta isegi ravimtaimena sama kuulus kui praegu; kindlasti poleks ma nii kange, mitmekesine ja kõikjaldane, kui Sina poleks hea seisnud selle eest, et mu grammi hind püsiks juba aastakümneid samas vääringus kullagrammi omaga.

Kaader filmist "The Botany of Desire" (PBS)

Kaader filmist "The Botany of Desire" (PBS)

Just Sinu kirglik töö ja vaibumatu valvsus on teinud mu kasvatamise maailma üheks kõige tasuvamaks harrastuseks ning tekitanud keldritesse, garaažidesse ja süütu välimusega seinakappide vahetusse lähedusse maailma kõige asjatundlikumate, osavamate, leidlikumate ja hoolikamate täppisaednike, tõeliste 21. sajandi Tistoude põlvkonna. Tänu Sulle jätkub kanepikasvatajatel üle maailma motivatsiooni katsetada, leiutada, aina uut infot ja kogemusi vahetada — kõike selleks, et teha mind võimsamaks, vastupidavamaks, saagikamaks, mitmekesisemaks ja raskemini avastatavaks.

Sa oled teekraave ummistanud lihtlabase umbrohutaime vähem kui sajandiga kergitanud mitukümmend, kui mitte mitusada miljardit dollarit väärt musta turu smaragdkuningannaks… ja see ongi peamine põhjus, miks meil on aeg teineteisele sügavalt silma vaadata, tõde tunnistada ja öelda: aitab! Minu arvelt rikastub aina arvukamalt äärmiselt ebameeldivaid kurjategijaid, samas kui karistusasutused on punnis mitte kellelegi ohtlikest tavakasutajatest ja globaalse narkomasinavärgi tühistest mutrikestest.

Sinu ja minu sümbiootiline armulugu on olnud täiesti pime süütute kõrvaltvaatajate suhtes. Oma meeletuses, oma mõjuvõimu laiendamise ihaluses pole me märganud, kuidas reakodanikud meie pulmatantsu jalus nagu loogu langevad, kuidas pered purunevad, terved riigid vaesuvad ja inimsaatused sandistuvad. Mind kriminaliseerides oled Sa mind eemal hoidnud väetitest ja haigetest, mu hinda kunstlikult lakke ajades oled loonud aluse mu reostamiseks kahjulike lisaainetega ja sel moel lõhkunud miljonite tervist; minu suhtes hirmu külvates ja mu ohte võimendades oled hoidnud neid väheseid, kellel minu kasutamine probleeme tekitab, eemal ühiskonna toest ja arstiabist. Oma isekuses oleme me liiga palju hävitanud, liiga hooletult röövinud elusid. On aeg hakata halastama. On aeg anda inimestele võimalus haavu lakkuda.

Jäta norutamine! Olen kindel, et Sa leiad peagi kellegi, kelle seltsis lõbusalt aega veeta. Ohtlikke uimasteid, mida tõepoolest kellelegi vaja pole, on turg täis; uute ja kontrollimatute ainete pidevas juurdevoolus on aga suuresti süüdi just Sinu senine jäärapäisus. Ma mõistan küll Su armukadedust, aga püüa Sinagi mõista mu vastumeelsust minu odavate ja tundmata ohutasemega sünteetiliste analoogide suhtes, kelle loomine ja levik on otseselt Sinu teened. Kui on selge, et Sa igale poole ei jõua, kas poleks Sul siis mõistlikum keskenduda millelegi, millest võib kokkuvõttes kõigile kasu olla?

Tegelikult on ju kõigile peale Sinu olnud juba aastaid selge, et hästi meie afäär lõppeda ei saa. Mitmel pool maailmas võib mind ammugi leida apteekides, kuhu Sinu kiivas käsi ei ulatu. Novembris võtab California rahvas otsustada, kas nad on valmis alustama minuga seaduslikku kooselu. Berliin on lubanud mind ja mu sõpru varasemast viisakamalt kohelda. Tšehhidel on juba pool aastat voli mind oma tarbeks kasvatada. Isegi Eesti Politsei on kuulu järgi lihttarvitajate kimbutamisele suuresti käega löönud ja keskendub olulisemale.

Palun Sind — lähme lahku sõpradena.

Sinu Kanep.

* * *

Kanepitembi meeskond soovib kõigile meeleolukat viidipäeva!

Ülaltoodud sentimentaalne monoloog on inspireeritud inimese ja kultuurtaimede sümbiootilist suhet käsitlevast põnevast aimeteosest “Kire botaanika: maailm taime perspektiivist” (“The Botany of Desire: A Plant’s-Eye View of the World”, Michael Pollan, Random House 2001).

